سلسلة تعليم الكروشيه : #6 غرزة العمود Double crochet

غرزة العمود

  double crochet (dc)

غرزة العمود من اكثر الغرز استعمالا والنسيج المصنوع منها يكون اكثر ليونه من النسيج المصنوع من غرزة الحشوة و النصف عمود.
ارتفاع غرزة العمود يعادل ارتفاع ثلاث سلاسل لهذا نبدأ الشغل في السلسله الرابعة من سلسلة البداية. و نشتغل ثلاث سلاسل ارتفاع في بداية كل سطر جديد.

تركيب الغرزة:

تتركب الغرزة من جزء علوي يشبه الضفيرة مكون من حلقتين، حلقة أمامية (موضحة باللون الأزرق في الصوره) و حلقة خلفية (موضحة باللون الاصفر)، و العمود او البريد (موضح باللون الاخضر) 

خطوات غرزة العمود في السلسه:

نلف الخيط علي الابره مره واحده و ندخل الابره في رابع سلسله، نلف الخيط علي الابره و نسحبه من خلال السلسه، نلف الخيط علي الابره و نسحبه من خلال حلقتين فقط، نلف الخيط علي الابره مره اخري و نسحبه من خلال الحلقتين الأخيرتين.

الفرق بين طريقة غرزة العمود و النصف عمود هو سحب الخيط من خلال الثلاث حلقات الموجوده علي الابره مره واحده عند عمل غرزة النصف عمود علي عكس غروة العمود حيث تقومي بسحب الخيط من حلقتين فقط ولف الخيط مره اخري وسحبه من خلال اخر حلقتين.
تسمي غرزة العمود أحيانا بغرزة العمود بلفه في إشارة إلى عدد مرات لف الخيط علي الابره عند البدء، وهذا للتفريق بينها وبين غرز العمود باكثر من لفه (مثلا غرزة العمود بلفتين) 


طريقة بداية سطر جديد بغرزة العمود:

في اغلب الباترونات تعامل سلسلة الارتفاع كغرزة و لهذا نبدأ العمل في الغرزة الثانيه، حيث نبدا بعمل 3 سلاسل و نلف القطعه ونشتغل عمود في ثاني غرزة كما موضح هنا :



شكل الغرزة في الباترون المرسوم :




مثال لغرزة العمود  Double crochet في باترون مرسوم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق