كروشيه مربع النافذة الفكتوريه بالخطوات

Crochet Victorian Lattice Square

اسم المربع بالانجليزي Victorian Lattice Square
المصممة: Destany Wymore
مربع سهل والنتيجه رقيقه و جميلة جدا، اليكم الخطوات:


نبدا بدائرة سحريه و نشتغل 4 سلاسل، نشتغل (1 عمود +سلسله) 11 مرة في الدائرة و نسكر الدورة بغرزة منزلقة في ثالث سلسله من الاربعه اللي في البداية. النتيجة 12 عمود مفصولات ب 1 سلسلة. 

ملاحظة للدورات التالية:
في هذا الباترون نستغني عن سلاسل الارتفاع في بعض الدورات و نستخدم (1 حشوة + 1 سلسله) بدلا عنها. و نقوم باغلاق الدورة في هذه السلسلة. 
الدورة الثانيه :
نشتغل (1 حشوة + 1 سلسله) في الفراغ المكون من 1 سلسلة في الدورة الاولي، و 1 عمود في نفس المكان، 2 سلسلة، نشتغل تناقص 2 عمود او ما يعرف بغرزة العنقود (فيديو يوضح طريقة الغرزة) + 2 سلسلة، في كل فراغ و ننهي ب 2 سلسله و منزلقة في السلسه الاولي.
الصور توضح طريقة شغل التناقص او غرزة العنقود:




الدورة الثالثة :
1 حشوة في الفراغ المكون من السلسلتين،  *7 سلاسل+ حشوة في الفراغ التالي+ 3 سلاسل+ حشوة+ 3 سلاسل+ حشوة* نكرر ما بين النجمتين الي نهاية الدورة و نسكرها بغرزة منزلقه في اول حشوة.

الدورة الرابعة :
(حشوه، 1 سلسلة، 4 عمود، 3 سلاسل، 5 عمود) اشتغلي ما بين القوسين في اول فراغ مكون من ال 7 سلاسل من الدورة السابقة.
*حشوه في فراغ ال 3 سلاسل، 4 سلاسل، حشوة في فراغ ال 3 سلاسل، (5 عمود، 3 سلاسل،  5 عمود) في الفراغ المكون من 7 سلاسل* نكرر مابين النجمتين و ننهي الدورة بغرزة منزلقة في السلسه الاولي.

الدورة الخامسة :
1 حشوة في غرزة العمود، 1 عمود في الثلاث غرز اللي بعدها، (2 عمود، 3سلاسل، 2 عمود) في الفراغ.
*1 عمود في الاربع غرز اللي بعدها، 4 سلاسل، 1 حشوه في فراغ ال 3 سلاسل، 4 سلاسل، تخطي غرزة العمود التاليه و اشتغلي 1 عمود في ال 4 اللي بعدها، (2 عمود، 3سلاسل، 2 عمود) في فراغ الثلاث سلاسل*  كرري مابين النجمتين الي نهاية الدورة و سكريها بمنزلقة في اول سلسلة.
الدورة السادسة:
ابدي بغرزة منزلقه في غرزة العمود التاليه، 1 حشوة ، 1 سلسلة ، 3 عمود، (2 عمود، 3سلاسل، 2 عمود) في الفراغ. * 4 عمود، (4 سلاسل، 1 حشوه في فراغ ال 4 سلاسل) كرري مابين القوسين مرتين، 4 سلاسل، تخطي غرزتين العمود التاليه، اشتغلي 4 عمود في الاربعة اللي بعدها، (2 عمود، 3سلاسل، 2 عمود) في الفراغ* كرري ما بين النجمتين الي نهاية الدورة و سكريها بمنزلقة في اول سلسلة.
الدورة السابعة:
في نفس المكان اللي سكرتي فيه الدورة اشتغلي 1 حشوة + 1 سلسلة. بعدها 1 عمود في الخمس غرز التالية، (2 عمود، 3سلاسل، 2 عمود) في الفراغ. *1 عمود في الست غرز عمود التالية،2 عمود في فراغ الاربع سلاسل، 4 سلاسل،  حشوة في فراغ ال 4 سلاسل، 4 سلاسل، 2 عمود في فراغ الاربع سلاسل، 1 عمود في الست غرز عمود التالية، (2 عمود، 3سلاسل، 2 عمود) في الفراغ* كرري مابين النجمتين الي نهاية الدورة و سكريها بمنزلقة في اول سلسلة.
الدورة الثامنة:
في نفس المكان اللي سكرتي فيه الدورة اشتغلي 1 حشوة + 1 سلسله،  1 عمود في السبع غرز التالية، (2 عمود، 3سلاسل، 2 عمود) في الفراغ، * 1 عمود في العشر غرز عمود التالية، 2 عمود في الفراغ المكون من الاربع سلاسل، 1 سلسلة، 2 عمود في الفراغ المكون من الاربع سلاسل، 1 عمود في العشر غرز عمود التالية، (2 عمود، 3سلاسل، 2 عمود) في الفراغ* كرري ما بين النجمتين الي نهاية الدورة و سكريها بمنزلقة في اول سلسلة.
الدورة التاسعة: بلون مختلف
1 حشوة في كل غرزة بما فيها فراغ ال 1 سلسلة، و اشتغلي (2 حشوة، 3سلاسل، 2 حشوة) في الزوايا. وانهي بمنزلقة.
  البترون المرسوم من Joyce Herrmann
باترون مربع كروشيه


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق